ویدئو | طهوریان‌عسکری: طی ۲ سال اخیر تحول مطلوبی در حاشیه شهر مشهد رخ داده است گفتگو با مخترع نمونه خراسان‌رضوی | بومی‌سازی قطعات و تکنولوژی ریلی ضروری است بیش از ۴۰ درصد متکدیان در مشهد، معتاد هستند | برخی خود را به شکل «زنان» درمی‌آورند رونمایی از نخستین چاپ‌برگردان روزنامه ادب هر ثانیه بیش از ۲۰ کیلوگرم پسماند در مشهد تولید می‌شود مشهد در کنار  کنارک | روایت خدمت نیرو‌های شهرداری مشهد برای کمک به سیل‌زدگان در سیستان و بلوچستان «زنگ سپاس معلم» در مشهد نواخته شد | استاندار خراسان رضوی: مسیر انقلاب در حال طی شدن است + فیلم رکوردی تازه برای مشهد ثبت شد اختصاص ۲۱ درصد اوراق مشارکت کشور به مشهد جشن بزرگ «خدا قوت کارگر» در مشهد برگزار شد + فیلم برپایی خیابان امام رضایی‌ها نقطه عطف برنامه‌های دهه کرامت اختصاص ۲۱ درصد اوراق مشارکت کشور به مشهد کریمدادی: چشم انداز ۲۵ ساله در مدیریت آب مشهدمقدس ترسیم شده است فرهمندی: در دوره ششم شورا شهر مشهد تلاش کردیم از نگاه‌های سطحی فاصله بگیریم
سرخط خبرها

تمهیدات ویژه سازمان مدیریت آرامستان ها برای آیین «چراغ برات» | زیارت اهل قبور برای خانواده‌های مشهدی بیش از پیش تسهیل می‌شود

  • کد خبر: ۱۵۳۲۸۲
  • ۱۳ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۵:۰۲
تمهیدات ویژه سازمان مدیریت آرامستان ها برای آیین «چراغ برات» | زیارت اهل قبور برای خانواده‌های مشهدی بیش از پیش تسهیل می‌شود
«ایجاد ورودی‌های جدید به آرامستان»، «رایگان شدن عوارض بزرگراهی در این ایام» و «ایجاد ایستگاه‌های اتوبوس ویژه غیر از پایانه‌های معمول برای تسهیل زیارت خانواده‌های مشهدی» تنها سه مورد از مصوبات جلسه برنامه‌ریزی ایام نیمه شعبان و چراغ برات به میزبانی سازمان مدیریت آرامستان‎های شهرداری مشهد بود.

به گزارش شهرآرانیوز، برای خانواده‌های مشهدی، سه روز منتهی به نیمه شعبان و سالروز ولادت امام زمان (عج)، یک مناسبت خاص و ویژه است تا فارغ از گرفتاری‌های ریز و درشتی که در طول سال با آن دست‌به‌گریبان هستند، سراغی از اموات خود بگیرند و روح عزیزانشان را که اکنون اسیر در پنجه خاک هستند، به حمد و فاتحه‌ای مهمان کنند. در تأکید بر اصالت این سنت، شاید بتوان به سخنان اخیر امام‌جمعه مشهد در دیدار با ستاد بزرگداشت نیمه شعبان اشاره کرد که آیین چراغ برات را یک سنت اصیل مشهدی دانست و تأکید کرد که خراسانی‌ها از دیرباز در سه روز منتهی به نیمه شعبان به آرامستان‌های دور و نزدیک می‌رفتند، مزار متوفیان خود را آذین می‌دادند و با توزیع نذری برای اموات طلب مغفرت می‌کردند.

اکنون در پی حدود یک ماه تلاش شبانه‌روزی برای آماده‌سازی مقدمات این آیین سنتی، آخرین جلسه برنامه‌ریزی ایام نیمه شعبان و چراغ برات به میزبانی سازمان آرامستان‌های شهرداری مشهد برگزار شده تا در سایه همگرایی فراگیر، زیارت آرامستان‎ها برای خانواده‌های مشهدی بیش از پیش تسهیل شود.

مصوباتی برای تسهیل دسترسی مردم

«ایجاد ۲ ورودی و ۱ خروجی جدید در بهشت رضا علیه السلام»، «رایگان شدن عوارض بزرگراهی در این ایام» و «ایجاد ایستگاه‌های اتوبوس ویژه غیر از پایانه‌های معمول برای تسهیل زیارت خانواده‌های مشهدی» تنها سه مورد از مصوبات این جلسه بود. مهدی علی‌آبادی مدیرعامل سازمان آرامستان‌ها در ادامه تأکید کرد که همه سازمان‌ها و نهاد‌های خدماتی از روز یکشنبه ۱۴ بهمن لغایت جمعه ۱۹ بهمن در حالت آماده‌باش هستند و تلاش شده تا با رایگان شدن عوارض بزرگراهی در ایام چراغ برات و البته ایجاد دو درب ورودی و یک درب خروجی جدید، دسترسی مردم بیش از همیشه تسهیل شود.

به گفته مدیرعامل سازمان آرامستان‌ها، فرآیند جمع‌آوری دست‌فروشان و سنگ‎تراشان جاده بهشت رضا (ع) به همت شهرداری منطقه ۷ و معاونت خدمات شهری صورت خواهد گرفت. همچنین از طرف سازمان تاکسیرانی، ۱۵ دستگاه ون برای حمل و نقل مردم از پارکینگ اتوبوس‌ها تا بلوک‌های بهشت رضا علیه السلام اختصاص یافته است.

وی افزود: هر ارگان از شهرداری در حوزه تخصصی خود پای‌کار آمده و از سازمان مدیریت پسماند گرفته تا سازمان آتش‌نشانی، وظایف مشخصی را بر عهده دارند. با این حال، برنامه‌ریزی‌های ویژه‌ای هم توسط سازمان آرامستان‌ها به‌صورت خاص در دستور کار قرار گرفته تا ضمن بهسازی پارکینگ‌ها و به‌کارگیری کامل نیرو‌های حفاظت فیزیکی، بلوک‌های دفن هم به‌گونه‌ای سازمان‌دهی و مدیریت شوند تا در فرآیند دفن درگذشتگان وقفه‌ای ایجاد نشود.

 

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->